Foto’s © Zhilong Zheng en China DesignCentre (CDC) Londen
De Tree Chair is te zien in CDC deelname aan de 15e editie van Collect, de Internationale Art Fair for Modern Craft & Design die van 28 februari – 3 maart plaatsvindt in de Saatchi Gallery. Vraagprijs ca. € 4.000,-.
Warrelhout
Een warrel is een woekering aan de boomstam. Deze knoest is een groeistuip die bijvoorbeeld ontstaat als reactie op de stress die ontstaat wanneer de stam beschadigd wordt door een spijker, vraat door insecten of een bacteriële infectie. Warrelknoesten komen vooral voor bij de berk, eik en es. De bomen zelf hebben er geen last van en kunnen tientallen jaren ongehinderd verder groeien.
De woekering hangt als een voetbal aan de groeiende boom en levert hout op dat minder snel scheurt, maar belangrijker nog een mooie en exclusieve tekening heeft. Warrelhout is zeldzaam en dus duur. Houtsnijders, houtdraaiers en meubelmakers zijn er dol op en de ondergrondse variant levert het wortelhout op. (wortelnoten…). In Amerika zijn warrels van bijna acht meter doorsnee gespot aan de stam van een sequoia met een grote doorsnede.
5 ton aan oud hout
Zhilong Zheng startte 15 jaar geleden in Guangzhou met zijn studie architectuur en landschapsarchitectuur. In die tijd was deze universiteitsstad in opbouw. Overal stonden half afgebroken of vervallen huizen. Daartussen lagen prachtige oude houten bouwdelen waar niets mee gebeurde. Een van zijn studieopdrachten richtte zich op het hergebruik van deze beeldtaal in hout. Vanaf dat moment begon Zheng ook oud hout te verzamelen. In zijn afstudeerjaar had hij ongeveer 5 ton verzameld. In 2017 was Zheng een van de finalisten voor de prestigieuze LOEWE Craft Prize.
Ontwerpstudio Shimuji
In 2013 begon Zhilong Zheng zijn ontwerpstudio Shimuji dat zich richt op ontwerpen en aanpassen van houten meubels. Meestal vanuit de gedachte om vergeten dingen terug te halen en weer tot leven te brengen. ‘Hout met een ziel hervindt zichzelf weer in meubels,’ zegt Zheng. In het vroege werk zijn meestal de donkere houtsoorten verwerkt. Bijvoorbeeld ebben, waarvan de textuur massief en zwaar, en het oppervlak delicaat glad is.
De hand van de meester
Zheng maakte geen gebruik van de moderne houtverwerkingstechnieken. Hij gunt hout de tijd en laat het indien gewenst 2 jaar wateren om het daarna nog minimaal een half jaar aan de lucht te laten drogen. De schoonheid van hout wordt zo op natuurlijke wijze onthuld en dat stuurt direct zijn ontwerpproces aan. Het polijsten verricht Zheng uit koppigheid met de hand. ‘Het contact tussen de huid van de hand en het hout versterkt de affiniteit met de maker van het werkstuk die daardoor zijn persoonlijke Touch doorgeeft aan de nieuwe eigenaar.’