Foto's [PR]ess Productions en Tom Speijk

Tom is na zijn afstuderen vrijwel direct zijn eigen onderneming Studio Speijk gestart. “Ik leg mij toe op het ontwerpen en maken van meubelen en ik streef tijdloosheid na. Bij mij is hout in al mijn ontwerpen de basis maar ik schroom niet om combinaties met andere materialen aan te gaan.”

Tom vindt het van groot belang om niet krampachtig vast te houden aan de ambachtelijke technieken maar ook gebruik te maken van de moderne opties. De poten van de stoelen en de tafel is grotendeels met de CNC vervaardigd. Voor weinige handbewerkingen gebruikte hij de beitel en de schaaf. “De CNC is net zo goed inzetbaar als de formaatzaag of de stationair frees.” Wat Tom betreft is de stoel zijn pronkstuk. En hij doet iets liever dan op dezelfde voet verdergaan.

Elegantie en subtiliteit

Tom Speijk combineert ambachtelijke en hedendaagse productiemethoden en tracht de kloof tussen het ambachtelijke vak van meubelmaker en modern design te overbruggen.

“Wat mij als meubelmaker onderscheidt is dat ik zoek naar elegantie en subtiliteit. Mijn inspiratie haal ik veelal uit de natuur en specifiek uit het insectenrijk.” De stoel is bijvoorbeeld gebaseerd op de veerkrachtigheid van de sprinkhaan.

Inlands hout

Het hout dat Tom gebruikt komt veelal uit Nederland. De tafel is gemaakt van de valse Christusdoorn. Deze variant is bewapend met de onder de boomverzorgers welbekende doorns. “De boom levert een wilde houtsoort, zowel wat betreft de tekening als de spanning in het hout. Je kunt het hout heel goed herkennen aan de vrij grove nerf en de uiteenlopende kleuren. Het spint hout is zeer licht, net als dat van eiken en de kern is oranje-rood zoals bij de lariks.” De valse christusdoorn tref je in Nederland met name aan in het straatbeeld en in parken.

Sam Maloof Joint

De totstandkoming van de tafel is een intuïtief proces geweest. Voor Tom stond één vast: “Ik wou de prachtige Sam Maloof Joint toepassen. Deze techniek schept ruimte voor een regelloze tafel en geeft vrije bewegingsruimte voor armleuningen.” Wie de detailfoto’s bekijkt ziet dat het fraaie details oplevert.

Het ontbreken van de regels onder het tafelblad is gecompenseerd en ondervangen door de toepassing van RVS staf in een diameter van 20 mm. Dit stafmateriaal is opgesloten tijdens de verlijming van het blad en voorkomt kromtrekken. Het productieproces geschiedde op basis van wat het hout van de maker vroeg en niet vanuit een tot in detail uitgewerkt ontwerp. “Door de Sam Maloof Joint overhoeks te plaatsen kreeg de tafel constructief gezien zijn balans terug. En esthetisch gezien een meerwaarde in alle vier de aanzichten.”

Es

De stoelen zijn gemaakt van inlands Es. “In het tweede leerjaar HMC kocht ik samen met een studiegenoot een stam essen. Mijn eerste stoel is uit deze stam gemaakt.”

Daarna is Tom op de solotoer gegaan. “Na zes weken had ik de elegante vorm van de stoel te pakken, met behoud van een restlijn.” Daarmee doelt hij op het feit dat de armleuningen niet doorlopend zijn, wat een specifieke oplossing vereiste. 

In de voetsporen van Mollino

Het werk van architect Carlo Mollino laat zien dat een stoel een veel lichtere en elegantere vorm kon krijgen door de achterpoten te centreren. “De stappen die ik moest doorlopen dienden zich daarna als vanzelf aan. De armleuningen kunnen vanuit dit gegeven geen raamwerk vormen. En geen houvast als bij een traditionele stoel. Zelfs een zeer licht gebouwde dame van 55 kilogram zwaarte zou dan niet meer in de stoel kunnen zitten.”

Tom koos daarom voor de oplossing om de armleuning stevig te verbinden aan de voorpoot. “Het dunne sperfineer dat in de zitting en de rugleuning is gebruikt loopt in elkaar door. Ik heb dit dunne fineer zelf gezaagd met de lintzaag gemaakt. Het houtpakket is vervolgens op dikte geschuurd en daarna in de gewenste vorm gelamineerd.”