Foto's [PR]ess Productions en werkfoto's Mitchell de Boer
De creatie van Mitchell de Boer doet een beetje denken aan de zes gebeeldhouwde Kariatiden die het Erechtheion op de Acropolis in Athene dragen. Echter, de pilaren met de Kariatiden waren allerminst een eerbetoon aan het vrouwelijke geslacht. De vier pilasters onder de tafel zijn dit zeker wel en zijn een ode aan de spraakmakende architectuur waarmee Rotterdam zich op de kaart zet.
84x blokken 70 x 70 mm
De verwerkte houtsoorten zijn beuken, merbau, meranti, eiken en mahonie. De uitwendige maat van het tafelblad is 980 x 770 mm en de hoogte is 470 mm. In het middendeel van het blad bevindt zich een glasplaat waardoor de geprofileerde poten vanuit diverse hoeken zichtbaar blijven. De rechthoekige rand van het tafelblad wordt gevormd door 84 vierkante blokken hout met een doorsnede van 70 x 70 mm. In de hoekpunten gaat het hout van de bladrand over in de poten en het voetstuk. Dit voetstuk is een afspiegeling van de rand in het bovenblad. Om het uitfrezen van de vier aanzichten van elk gebouw mogelijk te maken zijn eerst 4, respectievelijk 8 rechthoekige blokken hout aan elkaar gelijmd.
Kariatiden
Het idee van de oude Grieken om bij het Erechtheion de zuilen van de voorhal door ‘vrouwen’ te vervangen was dit bedoeld als een vernedering. Niet als eerbetoon aan de vrouw als het sterke geslacht. Uitgebeeld zijn de vrouwen van Caria, de Griekse stad die tijdens oorlog met de Perzen de (verkeerde) kant van de vijand had gekozen. De mannen werden gedood en de vrouwen als slavinnen meegevoerd. Zij werden als het ware -tot in de eeuwigheid- gebruikt als lastdragers.