Foto’s: [PR]ess Productions 

Stadler creëerde een weids panorama met ongeveer 200 objecten, geplaatst op een ellipsvormig podium. Bezoekers konden van bovenaf het geheel overzien en afdalen in de arena voor een meer gedetailleerde aanblik. Hij kon dankbaar gebruik maken van het omvangrijke depot en archief van Vitra om bestaande producten naast klassiekers, prototypes, speciale edities en toekomstvisies te plaatsen.

Het centrale thema van de show is de sociale functie die meubels in de maatschappij vervullen. Stadler plaatste in zijn typecasting iconisch naast nieuw en vergeten design.

Verleden, heden en toekomst 

De tentoonstelling “Typecasting” bood een andere kijk op Vitra. De panoramische tentoonstelling toonde het verleden, het heden en de toekomst van het ‘Doorlopende project Vitra’.  

Robert Stadler wilde de belangrijke sociale rol benadrukken die meubels, en bovenal stoelen vervullen. Naast het overduidelijke praktische gebruik hebben zitobjecten historisch gezien altijd al diverse bijkomende representatieve functies gehad: de keuze voor een specifieke stoel weerspiegelt het persoonlijke imago.

Voor deze installatie plaatste hij huidige producten naast pictogrammen, prototypen, speciale edities, afwijzingen en toekomstvisies. 

Stadler is geboren in Wenen, maar woont en werkt hij al meer dan 20 jaar in Parijs. Zijn werk beweegt zich tussen het maken van objecten - vaak in een artistieke context - en het maken van kritische kanttekeningen over design, meestal door middel van tentoonstellingen en publicaties.

Typecasting

De term Typecasting wordt gebruikt in de filmindustrie wanneer een acteur herhaaldelijk wordt gecast voor soortgelijke stereotiepe rollen, zoals de slechterik, de vamp, de actieheld of de schoonheid. In de installatie heeft Stadler dit proces toegepast op meubels. Door de objecten als personages te zien, weerspiegelde Typecasting de hedendaagse vormen van show-off en het gegeven dat mensen graag vrienden en sympathieën verzamelt via sociale media kanalen.

Vanuit het gegeven dat mensen graag lid worden van een community, had Stadler de 200 objecten en meubels aan negen verschillende personages gekoppeld: de community-aanhanger, de dromer, de Control freak, het showmodel, de dater, de spartaan, de rusteloze, de Spartaans en de atleet. Wie vanuit dit perspectief de regie in handen neemt kan volgens Stadler zijn eigen personality in de beeldcultuur van meubeldesign aanscherpen in sociale profielen.