Ramón Kailani volgde studies in neurowetenschappen, klassieke muziek en natuurwetenschappen. Een groot deel van zijn studietijd, wetenschappelijke onderzoeken, het bepalen van zijn levensdoelen, het zoeken naar geluk stonden in het teken van welzijn en geluk van andere mensen. 

Fijnhouthandel

Het spel Aromat wordt gemaakt in Nederland. Het hout wordt op esthetische kwaliteit geselecteerd. Ramón verwerkt bij voorkeur houtsoorten die de instrumentmakers toepassen. Bijvoorbeeld Padoek, mahonie, Amerikaans noten, eiken….  Daarvoor kan hij terecht bij de diverse fijnhouthandelaren in Nederland. Door de aandacht voor kwaliteit in precisiewerk zijn de spelelementen stuk voor stuk minutieuze kunstwerkjes. Na het inbranden van cijfers en symbolen in het hout, wordt dit afgewerkt met een dunne laag natuurlijke was. Deze afwerking dringt in het hout waardoor de natuurlijke schoonheid van het hout behouden blijft.

Spelnaam Aromat

Ramón: “Bij het aanleggen van de spelelementen ontstaan figuren die doen denken aan de cyclische molecuulstructuren waaruit het natuurlijke fenomeen Aroma bestaat. Mijn vader zag als chemicus direct deze gelijkenis toen hij mijn game voor het eerst zag.”

Die gelijkenis leidde tot de naam Aromat, wat bij oudere mensen direct associaties oproept met de smaakverfijner voor gerechten die dezelfde naam kreeg.

Smaakmaker voor jong en oud

Het spel Aromat is ook te kwalificeren als een smaakmaker voor het verbeteren van efficiency en het beïnvloeden van beslissingsprocessen bij jezelf en de tegenstander(s) in het spel. Voor een op een games. Voor het spelen tegen meerdere of heel veel tegenstanders. Het komt het aan op intelligentie en tactiek. Het is een zeer uitdagend spel waarvan de spelstukken ook nog eens twee speelzijden kennen. Je begint met het creëren van het speelveld en daarna kun je los gaan op de tegenstander met de achthoekige speelstukken. Voor jong en oud geschikt en volgens de maker eenvoudig om mee te beginnen. Daarna kun je het zo ingewikkeld en nog veel leuker maken als je zelfs wilt, als je je maar binnen de spelregels houdt.  Klik hier voor de spelregels.

Efficiëntie

Een van de aspecten van het leven die Ramón heb bestudeerd en waarvan ik geloof dat ze mensen beter kunnen laten leven, is efficiëntie. Hij kwam tot de conclusie dat in deze tijd de belangrijkste sleutel tot efficiëntie het maken van keuzes is. Bijvoorbeeld in de sociale interacties, taakuitvoering, financiën, gezondheid en toekomstige planning. 

Ik wilde een spel ontwerpen dat mensen traint in het nemen van beslissingen het belangrijkste aspect in efficiëntie is en uiteindelijk leidt tot een beter en gelukkiger leven. 

Spelletjes hebben een goede uitwerking vanwege de onderlinge betrokkenheid en de visuele aantrekkingskracht. Door jezelf te trainen in belangrijke levenstechnieken op een specifieke, compacte, intensieve, boeiende en gecontroleerde manier, kun je de belangrijkste zaken in het leven verbeteren: zoals werk, studies, sociale relaties, financiële situatie, toekomstige planning.

Meer info

Persoonlijk is Ramon erg blij met de resultaten tot nu toe. Aromat heeft een lange weg afgelegd, van idee tot onderzoek, ontwerp, prototyping, testen, app-ontwikkeling en het blijven evalueren ten behoeve van de verdere ontwikkeling. Het auteursrecht berust bij Ramón Kailani, Vimpre Institute en Patterns Game Publishing.

Roots

Ramón Kailani is een bijzonder mens. Hij is een afstammeling van een van de oudste stammen uit een kleine etnische samenleving die 4.000 jaar teruggaat en leidt naar het Midden Oosten. Deze kleine etnische samenleving heeft tradities in relatie tot de natuur, stromend rivierwater en spirituele vrede. Hij spreekt vloeiend Engels, Nederlands, Spaans, Arabisch en Aramees. In Nederland werkte lange tijd als vrijwillig bij een Alzheimerinstituut om de gezondheid van de patiënten te verbeteren door muziek te maken, verhalen te lezen, met hen te praten en buiten te wandelen. Wie in zijn biografie duikt ontdekt dat hij van alles en nog wat oppakt in het leven.