Foto’s Dick Kikstra, Hugo Rompa, Paul Salet en [PR]ess Productions
Kunstenaar Paul Salet is alles behalve een gesjeesde Sociaal Psycholoog of te kwalificeren als ‘prettig gestoord’. Hij maakte een bewuste carrière-switch werkt volgens een eigen receptuur aan zijn Sculpture Furniture. ‘Ik wilde mij na mijn carrière switch bezighouden met meubelontwerpen en meubels maken. Van jongs af aan kreeg ik een grote bewondering voor mijn opa die een meubelfabriek runde en mijn fascinatie voor hout nam in de loop der jaren alleen maar toe.’ Salet geeft een nieuw leven aan de charme en imperfectie die de houtsoorten eiken, peren en (gewaterd) iepen in zich kunnen hebben. ‘Ik laat het aan het toeval over, het is geen must maar wordt meegenomen dan wel juist gebruikt bij de transformatie.
Reactie op wegwerpcultuur
Het art- of designwerk van Salet is een reactie op de wegwerpcultuur. ‘Er is meer dan voldoende meubilair op de wereld. Veel stoelen die indertijd zijn gemaakt van stevig en bruikbaar materiaal belanden op straat of in de kringloop.’ Door eindeloos te zagen, schrapen, schaven en schuren worden oude stoelen bevrijdt van hun oude signatuur. Salet heeft al heel wat unieke stoelen, tweezitters, tafels en kasten als lichte en functionele creaties afgeleverd. ‘Het aftasten en bewerken levert vanzelf de vormentaal in hout op. Natuurlijke karaktertrekken van het hout, de onvolkomenheden worden ten volle benut in de beeldvorming, de plooien, glooiingen en sculpturen.’
Uniek
Wanneer Paul een stoel of tafel onderhanden neemt ontstaat een trendy object is dat geld waard is. ‘Tot mijn verwondering heeft ook de museumwereld mijn kunstwerken ontdekt en worden mijn meubels geëxposeerd.’ Salet promootte tijdens de DDW zijn werk bij Piet Hein Eek. Hij aast op afdankertjes uit grootmoederstijd en dat kunnen ook meubels zijn die zijn opa heeft gemaakt. ‘Wat de conditie van het hout en de constructie betreft is er vaak niks mis mee. De oubollige stijl schrikt mensen af maar trekt mij juist aan omdat ik in mijn verbeelding de transformatie al voor mij zie.’
Salet bracht zijn jeugd door in de Brabantse bossen en kwam vaak in de fabriek van zijn grootvader die oerdegelijke eiken meubels produceerde van het kaliber ‘klop klop’. ‘Ik ben van het bos, de bomen en de geur van hout gaan houden en raakte dit gevoel nooit meer kwijt. Ook niet toen ik als afgestudeerde Sociaal Psycholoog mijn eigen praktijk begon.’
Sculpture Furniture
In 2010 stopte Salet als Sociaal Psycholoog en sindsdien is hij aan het werk met hout, meubels en sculpturen onder het motto: ‘There is a crack in everything, that’s how the light gets in.’ Zijn werk wordt onder andere verkocht via de designwinkel Frozen Fountain in Amsterdam.
'De inspiratie ligt letterlijk voor het oprapen in de natuur zelf, op de stranden en op straat.' Er is al heel wat drijfhout en afgedankt meubilair door Paul zijn handen gegaan. 'Het begon met het bewerken van eettafels, bijzettafels, stoelen en tweezitters die vanaf 1917 zijn gemaakt in de meubelfabriek van mijn grootvader.'
Deze meubelfabriek bestaat nog steeds en wordt gerund door zijn neef Theo Salet. Indien mogelijk werkt Paul met Theo samen.
Genoeg meubels
Wat in 2010 begon onder het ruimere begrip Objet Trouvé wordt vanaf 2017 onder de naam Paul Salet Sculpture Furniture verkocht. In 2015 brak de kunstenaar door met Enough Chairs: een reeks stoelen die hun waarde hadden verloren en Salet een tweede leven gaf. Binnen de grenzen van de originele vormgeving en het toelaatbare van de constructie zet hij het hout naar zijn hand. Het resultaat is verrassend, lijkt opnieuw ontworpen en doet erg denken aan de sierlijke Art Nouveau stijl. ‘Het meubelstuk wordt lichter, sierlijker en functioneler zonder de sterkte van de constructie aan te tasten. Bij voorkeur in transparante afwerking om de link naar het bos de oorsprong van al ons hout te accentueren.’
DDW expo
Dat aan de facelift een best prijskaartje hangt schrikt de liefhebbers niet af. Het werk dat Salet exposeerde tijdens DDW bij Piet Hein Eek is allemaal verkocht.
Salet exposeerde daar ook een nieuw door hem ‘onderhanden genomen’ kamerscherm. Het betreft dit keer een nieuw ontwerp waaraan Workingbert meewerkte. Deze ontwerper verzorgde het ontwerp en de realisatie van het Dibond kunststof kamerscherm.