Afbeeldingen © James McNabb studio
McNabb gunt de toeschouwer een bijzondere ervaring. Bij de cirkels en vierkante vormen zijn de objecten als houtstralen gericht naar het middelpunt van de cirkel of het vierkant/ rechthoek. Het taps toelopen versterkt het perspectief en weerspiegelt feitelijk hetgeen mensen zien als zij tussen de wolkenkrabbers doorlopen en omhoog kijken.
Schetsen met de lintzaag
De aan elkaar gelijmde objecten zijn taps van vorm en afhankelijk van het aantal objecten wordt de hoek voor de afschuining bepaald. Zijn City Wheel in diverse houtsoorten heeft een doorsnede van zo’n 125 cm. De 100 aan elkaar gelijmde objecten hebben een tapse vorm met een hoek van ca. 3,6 graden. Bij City Sphere gebeurt het omgekeerde en wijken de objecten uit elkaar.
Op goed gevoel
Alles gebeurt op gevoel, zoals je kunt ervaren in deze video. Vooraf wordt nooit een tekening gemaakt. Zijn collectie City Serie bestaat uit unica’ s en daarin wordt City gekoppeld aan namen als Skyline, Sphere, Table, Wheel, Vessel….. Hij verwerkt in zijn kunstvormen stukken resthout. Som gebruikt hij enkel Amerikaans walnoot of eiken en vaak ook een mix van houtsoorten.
Bewondering
McNabb groeide op in New Jersey. Als kind keek hij met veel bewondering op naar de wolkenkrabbers van de stad New York. Deze magische stad is voor hem het symbool van macht over de hele wereld, de fascinerende plek waar hij wilde werken. Tegenwoordig woont en werkt de kunstenaar Philadelphia. In zijn werken represemteren zijn abstracte architecturale kunstuitingen de stedelijke landschappen als een mix van design, architectuur en stedenbouw.
Miniatuursteden
Deze kunstzinnige vorm in skylines ontstond spontaan in de periode dat James begon met het maken van opzichzelfstaande houten objecten. Deze leken op gereedschappen en andersoortige voorwerpen. Echter, nadat hij er zo’n 250 had gemaakt en deze op een tafel neerzette zag hij dat zij tezamen een miniatuurstad vormden. Zijn werk krijgt internationaal veel waardering. Wie op Instagram actief is ziet zijn werk vaak voorbij komen. In 2018 maakte zijn werk deel uit van de groepstentoonstelling VIS A VIS bij galerie Danysz in Parijs. Deze expo toonde kunstwerken van twaalf hedendaagse kunstenaars.